Donkere straten en pleinen: vanaf januari wordt dat tussen 1 en 5 uur ’s nachts het nieuwe normaal in een groot deel van Antwerpen. De stad wil er 3 miljoen euro mee besparen. Jong Vld vindt de maatregel onverantwoord. Ook de Fietsersbond heeft bedenkingen. “De politie zal in het belang van de openbare veiligheid bekijken waar we de verlichting best laten branden”, zegt Johan Vermant, woordvoerder van burgemeester Bart De Wever (N-VA).
. In de verschillende beleidsdomeinen van de stad wordt er vijf procent bespaard op het budget.
Met mij vrees ik dat heel wat vrouwen zich erg onveilig gaan voelen, vooral als ze alleen zijn. Ik denk ook terug aan de moord op Julie Van Espen. De brug waar dat gebeurde, bleek slecht verlicht.
Om de energiefactuur te beheersen, moest daar voor 5,5 miljoen euro worden bespaard. De grootte hap – 3 miljoen – komt van het doven van de openbare verlichting. Jong Vld Antwerpen moet er alvast niets van weten. Voorzitster Magalie Verstraelen is ongerust. “Met mij vrees ik dat heel wat vrouwen zich erg onveilig gaan voelen, vooral als ze alleen zijn. Ik denk ook terug aan de moord op Julie Van Espen. De brug waar dat gebeurde, bleek slecht verlicht. Voor de verkeersveiligheid zijn donkere straten ook niet goed, zeker voor fietsers.”
Jong Vld vindt het ook jammer dat er niet wordt gekeken naar slimme verlichting die aanfloept of harder brandt als er mensen naderen. “Je zou de lichten bij de invallende schemering ook een half uur later kunnen ontsteken en bij het ochtendgloren een half uur vroeger doven. Daar bespaar je al een half miljoen euro mee.”
“Hoe dan ook hebben we nu nog geen antwoord gekregen op de vraag waar de lichten wel en niet meer zullen branden”, besluit Verstraelen.
Zo eenvoudig is het allemaal niet, klinkt het op het kabinet van de burgemeester. Johan Vermant: “Alle lichten uitschakelen, is niet zo’n probleem. Uitzonderingen vereisen bepaalde technische ingrepen. We bekijken nu met netbedrijf Fluvius wanneer we starten, al zal dat vermoedelijk januari worden. De Antwerpse politie zal een aantal voorstellen doen in het kader van de veiligheid of het onveiligheidsgevoel. Dat kan gaan over plaatsen waar veel mensen passeren – zoals het Koningin Astridplein – maar het is in elk geval zo dat gewestwegen (Bredabaan, Turnhoutsebaan, Noorderlaan, Sint-Bernardsesteenweg, Herentalsebaan…) verlicht blijven.”
Zo’n maatregel moet je dus met de nodige omzichtigheid doorvoeren. Aan bouwwerven is een goede verlichting sowieso levensbelangrijk. Verder moet je ook vermijden dat verlichte en onverlichte plekken elkaar te veel afwisselen.
Bij de Fietsersbond is de reactie genuanceerd. Voorzitter Renaat Van Hoof: “Het is moeilijk om een wetenschappelijke uitspraak te doen over de gevolgen van gedoofde verlichting. Dat er op een aantal plekken nu te véél licht schijnt, is óók wel een feit. Wat minder, dat mag zeker, maar ik begrijp wel de bezorgdheid over volledig donkere straten. Je moet als fietser nu al goed uitkijken of er geen obstakel is, een fietspad slecht ligt of dat er geen gevaarlijke tramsporen zijn. Zo’n maatregel moet je dus met de nodige omzichtigheid doorvoeren. Aan bouwwerven is een goede verlichting sowieso levensbelangrijk. Verder moet je ook vermijden dat verlichte en onverlichte plekken elkaar te veel afwisselen. Je ogen passen zich daaraan moeilijk aan.”